Yoga op school


Voor zowel leerlingen als docenten bied ik onwijs graag yoga en meditatie aan!
 
Wat moet het onwijs lastig zijn om in deze tijd vrolijk gemutst met school bezig te zijn. Wat een extra druk ligt er op de leerlingen en docenten, naast de ‘normale’ druk om te presteren. Zo via, via krijg ik het een en ander mee en de berichten zijn niet mis. 

Gelukkig weet ik dat yoga en meditatie, ofwel leren ontspannen door beweging en stilte, óntzettend hulpzaam kan zijn! En nee hoor, dat hoeft helemaal niet zweverig of suf te zijn. Ik houd van een nuchtere les én een beetje humor. 

Waarom yoga en hoe helpt het?

Gebruik yoga als middel om de gezondheid te bevorderen. Denk eens aan de volgende situaties. 
Het kan een prettige aanvulling zijn bij bijv. faalangstbegeleiding, leerlingen met een lastige thuissituatie, leerlingen of docenten die eenzaamheid en depressiviteit ervaren (door misschien wel de lockdowns), overwerkte en vermoeide docenten of bij de voorbereidingen van leerlingen op het examen. Maar nog liever help ik om zulke klachten te voorkomen!

De voordelen van yoga en meditatie beïnvloeden de gezondheid uitermate positief! Yoga helpt:

We bereiken deze effecten tijdens een yogales door:

  • gronden: stevig staan, in het moment komen, aandacht naar binnen keren

  • adem: verbinding tussen lichaam en geest, energiestroom, bewegen op ademritme

  • stabiliteit / balans: uiterste concentratie en niet laten beïnvloeden door omgeving

  • uitdaging: keuze om te doen wat je dacht dat niet mogelijk was

  • stretch en beweging: ruimte maken in het lichaam op een pijnlijke plek verwerkt oud zeer

  • begrenzen: keuze binnen jouw grenzen blijven, door bijv. houding niet verder uit te breiden

  • ontspanning: diepe ontspanning om lichaam en geest de kans te bieden te helen

  • meditatie: waar je altijd naar toe kan voor kalmte en heldere inzichten

Hoe werkt het?
Voor scholen bestaat de mogelijkheid voor yoga vanáf de 1ste klas van het middelbaar onderwijs. De les wordt volledig op maat gemaakt voor jouw school en sluit aan op de aangegeven wensen. Denk aan een enkele workshop, een yogamodule als sport oriëntatie voor LO, een wekelijkse les of een periode van een aantal lessen. Van te voren bespreken we de grootte van de groep en de gewenste doelen van de yoga/ontspanningsles(sen). Ik denk met je mee en geef hierover advies. Er kan ook gekozen worden voor stoelyoga. Hierbij kunnen deelnemers blijven zitten en van achter hun bureau/tafel bewegen en ontspannen.

De lessen zijn d
uidelijk te volgen en toegankelijk voor beginners. Er is geen yoga ervaring nodig. 

Op locatie
Ik kom de les verzorgen op locatie bij jou op school. Hiervoor is een lege ruimte beschikbaar, waar het besproken aantal deelnemers kan plaatsnemen. Het is van belang dat de deelnemers de mogelijkheid hebben zich vrij te bewegen op hun mat of stoel. Eventueel kan ik de locatie verzorgen, vraag naar de mogelijkheden.

Aanvraag
Je kunt een les aanvraag doen door mij via het contactformulier op de hoogte te brengen van je contactgegevens én een opzet van de wensen. Ik neem dan zo snel mogelijk contact met je op via mail of telefoon zodat ik een passend voorstel kan maken. 

Is er behoefte aan meer begeleiding?
Bekijk dan de info over yogatherapie. In een traject van ca. 6 weken, werken we tijdens de sessies gericht aan het realiseren van een mooie ontwikkeling. De sessies worden volledig afgestemd op de achtergrond, persoonlijke voorkeuren, mogelijkheden, wensen en problematiek, zodat de leerling of docent zich weer goed in haar/zijn vel gaat voelen. Fijn functioneren op school, thuis en in vrije tijd begint bij het contact met jezelf.